Pelargoner och annat trevligt

Hej igen bloggen!

Nu tänkte jag skriva ett inlägg om min favoritblomma, nämligen pelargonen. Det kan nämligen vara problematiskt att veta exakt hur den ska klippas, och bevattnas, därför tänkte jag skriva en liten lathund för er som inte har lika gröna fingrar som jag! :-)

Pelargonen är fantastisk, eftersom den finns i så många olika former och färger. Man får liksom inte nog av denna blomma. Dessutom kräver den mycket jobb, de blir nästan som små barn för en.

För utomhusbruk så rekomenderar jag att blanda jorden med en hel del perlit (finns att köpa i närliggande floristor). Har man inte tillgång till perlit kan man lika gärna använda sig av grus. Ska du odla en pelargon från frö är det viktigt att den får stå varmt i början så grodden växer sig stark. Ca 30 grader är bra, om man har möjlighet att få så varmt (ugn är inte att rekomendera).

Har du en stor och fullvuxen pelargon är det viktigt att du klipper den inför vintern, om den ska stå utomhus. Då låter du alltså blomman gå i ide. Ställ den sedan i ett utrymme där det inte blir kallare än 10 grader. När det sedan blir vår är det viktigt att den får mycket solljus och vatten. VIKTIGT ÄR ATT DEN INTE UTSÄTTS FÖR MINUSGRADER! Då kan nämligen hela blomman dö!


Utomhuspelargon! (ärvd från min syster)

Inomhuspelargon - gul, en favorit :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0