Opassande föräldrar kan lätt elimineras!!

BETTAN REAGERAR
Så här om dagen när jag fick reda på att mitt barnbarn som endast är ynka 16 år gammal är gravid blev jag rosenrasande. Men jag har också upptäckt att trenden att skaffa barn vid sådan ung ålder har fått ett fasaligt uppsving den senaste tiden! När jag under frukosten imorse lyssnade på P2 höll jag att sätta mackan i halsen. Tydligen är det så att 66 % av ungdomarna inte använder kondom vid samlag, vilket är väldigt allvarligt. När jag sedan satte mig här vid datorn och gjorde lite research så hittade jag ett flertal bloggar om tidiga tonårsgraviditeter. Och vad är det man möts av? Självmordsförsök, egoism, barnslighet och allt som en mor inte borde vara.

När jag som ungflicka växte upp i ett Sverige under 60-talet levde moralen fortfarande kvar i vår kära folksjäl. Jag fick redan från barnsben lära sig av mina föräldrar att man inte skulle ha sex innan äktenskapet. Och se hur det blir idag - folket har samlag hit och dit och ser till blir gravida. Ibland utan ens att veta vem av alla tio-tal killar de legat med som är barnets pappa!!!
Någonting måste göras och det drastiskt. Folket förstår inte allvariet i om vår framtida generation blir uppfostrade av barn själva. Hur kunde det bli såhär?

Jag som barnflicka.
Jag lägger ansvaret på TV och Musik. Där uppmanas man till att ha sex och få barn tidigt, för att det är "fränt" och "tjusigt". Det finns ingenting tjusigt i att vara 16 år och ha ett barn. Det är oansvarigt, onödigt och kommer garanterat skada de framtida generationerna.
Jag har uppmanat mitt barnbarn till att utföra abort flera gånger, men det verkar som att hon vill behålla barnet. Jag blir förbannand. Jag känner dessutom att det är ett misslyckande från min dotters sida. Jag hoppas det inte blir så att jag måste säga upp kontakten med dem utan att de kanske kan lösa det i familjen på så sätt att min dotter kan uppfostra barnet så att det i alla fall får en ordentlig uppväxt med rätt förutsättningar för framtiden!
Kanske skulle det fungera med abortstvång på omyndiga barn, alternativt stelirisering redan vid födseln av små tjej som är barn till tonårsföräldrar. Trenden ser ofta ut så att om man har en ung mamma, blir man en ung mamma själv. Vi väntar på att framtida foskning ska göra att temorär stelirisering är möjlig till upp till en ålder av 20 år.
Förövrigt är jag så jädrans less på ungdomarna nu för tiden. Vart har ansvaret tagit vägen? De är oerhört hänsynslösa. När jag åkte buss i förrgår så fanns det inte några platser på bussen. Jag som är en dam på 65 år och kan emellertid känna att det är jobbigt att stå upp. En ung kvinna, möjligen 18 år, vägrade att ställa sig upp och ge sin plats till mig. Jag är så himlans less! USCH OCH FY! SKÄRPNING!

Kommentarer
Postat av: Emma

jag kan hålla med om en del, 16 år är alldeles för tidigt. MEN jag som är 24, har barn, de är också ganska tidigt. Men bara för de är jag inte oansvarig, jag har både jobb, bil och fast förhållande sen många år tillbaka med min sambo. Min sambo har eget företag och vi är lyckliga. Jag vet att jag kommer kunna ge mitt barn en fin uppväxt, framförallt vet jag att min son mår bra. Åldern säger inte att man kommer ta hand om ett barn bättre eller sämre. Men visst är man 16 år, då har man inte upplevt världen själv ännu. Det är skillnaden, erfaenhet. Sen och andra sidan finns de mammor över 30 som är minst lika dåliga föräldrar.

2011-04-05 @ 13:41:38
URL: http://plingelingan.blogspot.com
Postat av: Jess

old generation must be the wourth that I´ve ever seen :/

2011-04-05 @ 14:19:51
Postat av: :O

"Kanske skulle det fungera med abortstvång på omyndiga barn, alternativt stelirisering redan vid födseln av små tjej som är barn till tonårsföräldrar" Du är ju för fan sjuk i huvudet! Så att våra barn ska utsättas för att inte kunna få barn i framtiden för att vi skaffar barn i tidig ålder!? Alla kanske inte vill vara 40 när dom skaffar barn?! Och man ska ALDRIG få tvinga någon till abort, det är bara sjukt! Du har fått något om bakfoten, bara för att man är ung betyder inte det att man inte kan ta hand om sitt barn! Det finns la för fan 30-40 åringar vars barn blir omhändertagna det händer väl oftare för 30-40 åringar än för en ung mamma! TÄNK OM TÄNK RÄTT! Dina argument är bara fel och hemska! Sånna som du borde spärras in på psykhem för fan!

2011-04-05 @ 15:12:20
Postat av: Camilla

Du har så rätt! Varför slutade man med tvångssterilisering på 70-talet egentligen?

2011-04-05 @ 17:43:34
Postat av: Matilda

Hur kan du vara så säker på att artonåringen på bussen var fullt kapapel att stå upp? Hon kanske precis hade slutat gå på kryckor efter att hon hade brutit foten och fortfarande skulle gå så lite som möjligt, hon kanske var gravid, hon kanske var jättesjuk?? Det vet inte du och jag kan säga dig att det inte bara är ungdomar som inte lämnar plats på bussen - det är minst lika många 30-åringar som bara sitter där och vägrar flytta på sin om man hoppar på två kryckor och de enda lediga platserna är långt bak. Personers handlande sitter inte i åldern!

2011-04-05 @ 19:31:30
Postat av: kurdisk muslimsk tjej <3

söt blogg <3

2011-04-05 @ 21:45:57
URL: http://kurdishgirlpeaceandlove.blogg.se/
Postat av: Sofia

Men Herre gud lilla damen, har du själv någonsin genomfört en abort?

Det låter då inte som att du har gjort det, för om du hade det så skulle du veta hur svårt psykiskt det kan vara för kvinnan i fråga som genomför det. Tvångssterilisering är du någon Hitler kärring eller?!

Man gör sina egna val, klart att 14-17 åriga mammor är oroväckande, för dom är unga och anses inte vara vuxna enligt svensk lag, men du måste nog ändra dina straffteorier ang. ämnet.

2011-04-05 @ 21:59:04
URL: http://sofiafurostam.blogg.se/
Postat av: Simon

Om vi nu ska vara så gammaldags tänkande så kan vi ju se tillbaka på hur man behandlade kvinnor som sa för mycket.... vilket verkar passande på dig O_o?

2011-04-05 @ 22:00:56
Postat av: p

du är riktigt jävla sjuk i huvet.

2011-04-05 @ 22:40:27
Postat av: linnéa

Förr vart man ju bortgift vid 12års åldern och då var det fullkomligt normalt att ha 5 barn redan innan 20års ålder. Tycker du har så mycket förutfattade meningar, dels pratar du om att säga upp kontakten med ditt barnbarn för att hon är gravid, är det inte bättre att finnas där och hjälpa henne och ge henne stöd? samt lägga skulden på din egna dotter? vem gör sånt?



Sen måste jag bara tillägga det där med att tonåringar itne flyttar på sig på bussen. Jag är själv tonåring och jag flyttar mig inte, men jag har en sjukdom som gör att jag inte kan stå så pass länge, så innan du ger dig på alla tonåringar borde ju tänka lite. Det kanske ligger något bakom att man inte reser på sig för en 63åring?

2011-04-05 @ 22:46:51
Postat av: joanna

fy vilken vidrig kärring du är.

tvivlar starkt på att du är 63, för ett omognare inlägg får man leta efter. du är säkert någon bitter liten unge som försöker provocera.



hursomhelst, du verkar ha levt ett väldigt inskränkt och tråkigt liv, beklagar det djupt.



2011-04-05 @ 22:58:32
Postat av: Maja

Du är ju helt jävla sjuk i huvudet! Du bestämmer inte över allt och du kan ju inte bara komma och säga att man helt plötsligt ska bli tvångssteriliserad?!

Och sen att bryta kontakten och bara skylla på din dotter... DU KAN INTE LEVA ETT LIV GENOM ATT SKÄLLA OCH SKYLLA PÅ ALLA ANDRA.

Och tvångsabort... Man kan ju för fan inte sätta en lag på att DÖDA ett barn ?

Om du skulle kommit fram och sagt att jag skulle stått upp på bussen istället för dig skulle jag sagt nej direkt. Du är liksom inte min mamma, och dessutom är det inte mitt fel att det inte kommer extrabussar eller att du är sån lat gammal tant. Jag har dessutom problem med knäna och ryggen, och det tänker ju ni gamla människor inte helt med det ni har i huvudet.

2011-04-05 @ 23:05:44
Postat av: Anonym

Du är ju sjuk!

2011-04-05 @ 23:57:43
Postat av: Natalie

Alltså ursäkta mig men du är tamigfan DUM i huvudet! Vad fan tänker du med egentlige? Ja på 60-talet kanske det var så att man inte skulle ha sex innan man gifte sig, men vi lever på 200-talet nu, dags och inse det kanske? Fine, jag kan hålla med om att 16 är en väldigt ung ålder för och skaffa barn eftersom man fortfarande inte är helt mogen, men det är fortfarande DEN PERSONENS VAL! Ingen jävla människa ska bli tvingad till att göra abort eller bli steriliserad, vi lever i ett fritt jävla land, i en demokrati! Inte nå jävla nazityskland som du tycks vilja bo i. Sen blir du svinförbannad när ditt 16-åriga barnbarn är gravid, hur i helvete tror du hon mår då? Istället för och fundera på att säga upp kontakten med henne och din egna dotter kanske du ska funderar på att stötta henne istället! Jag har själv varit gravid och gjort abort en gång, då var jag 16 år gammal, och det var helvetiskt, jag mådde piss. Jag antar att du aldrig har gjort abort förut så hur FAN kan du ha åsikt i det här? Jösses du är bara en jävla kärringjävel utan ett liv som istället spenderar sina gråa dagar med att trycka ner andra och klaga, jag skulle fan inte heller ha rest mig upp om du kom och ville ha min plats på bussen. Skulle be dig dra åt helvete och ta dina vidriga åsikter med dig.

2011-04-05 @ 23:58:59
Postat av: Cattis

Varför så arg på ditt barnbarn? Om några år är hon 20+ och hennes dotter/son en parvel som får vilken gammelmormor som helst att vara stolt. Ja förutom du då. Du som förskjuter ditt barnbarn och därmed ditt barnbarnsbarn. Riktigt häftigt för dig att sitta som en gammal ensam tant då och ångra sitt FRUKTANSVÄRT löjliga beteende.



Skärp dig...

2011-04-06 @ 00:49:38
Postat av: I AM BAAM - Göteborg Edition

Det enda jag orkar kommentera är att jag inte håller med dig. Saker och ting fungerar inte som dom gjorde på din tid. Det är 2011 nu och samhället utvecklas hela tiden!



Sen det där på bussen, att tjejen inte ställde sig upp och gav sin plats till dig. Varför kunde du inte bara fråga henne? Du kunde ha sagt "Ursäkta, det finns inga platser kvar och jag orkar inte stå upp för att..." Då kanske hon hade sagt "Visst, absolut.". Man kan inte bara stå där och tro att folk ska läsa ens tankar. Som jag skrev, saker och ting fungerar inte på samma sätt som på din tid. Jag och många andra ungdomar har inte blivit tillsagda av våra föräldrar att vi MÅSTE lämna plats på bussen åt dom som är äldre. Sen finns det ju äldre människor som kan och gärna vill stå upp. Man måste ju be om det man vill ha... är man på ett café och vill ha en kopp kaffe så kan man ju inte stå och stirra och förvänta sig att dom ska veta att man vill ha kaffe.



Men trots att jag inte håller med dig, så respekterar jag dina åsikter.

2011-04-06 @ 11:58:17
URL: http://iambaam.blogg.se/
Postat av: Miku

Oj, här var det verkligen ett STORT kliv tillbaka till 1800-talet.

Ja, 16 är för ungt att skaffa barn. De flesta är inte mogna för det.

Men läs noga nu att jag skrev DE FLESTA - och inte ALLA.

Du är lika dålig som drar alla över samma kam.

Är du rasist också?

Ja, för det finns ju invandrade som är rötägg.

Då är du nog självhatare också. För det finns svenskar ("vita") som Också är rötägg.

Skyll inte på tv och musik.

Skyll INTE på din dotter.

Tycker synd om henne som hade en så inskränkt mamma att växa upp med.

Skäms på DEJ, hördu du.

Nej, alla ungdomar uppför sej inte ordentligt.

Men det finns även vuxna människor och GAMLA MÄNNISKOR som uppför sej som svin, dom också.

Inte alla, nej verkligen inte - JAG drar inte alla över en kam, nämligen.

Ta en ordentlig titt på dej själv, hördu du.



Visst vill man ju inte att ens barn ska ha sex eller få barn innan dom är gifta.

Men skulle MIN dotter - kanske när hon är 19-21 komma och berätta att hon var med barn och ville behålla - så skulle JAG stötta henne - för jag är (till skillnad från dej, har du redan gjort välldigt klart för alla läsare) en BRA mamma!

Och - hör och häpna - jag är en så kallad "ung" mamma också!

Jag är "bara" 21 år - min dotter blir 2 år nu i maj.

Jag har mycket att tacka min fantastiska mamma för. Hon stöttade mej till 200 procent och har funnits där för mej vartenda steg.

Jag reser mej tom upp på bussen/tåget/pendeln/tunnelbanan om jag ser någon sjuk/gravid/äldre som behöver sitta.

Och det tänker jag lära min dotter göra också.

Men ska jag lära henne att respekter ALLA gamlingar och äldre?

Nej - för alla förtjänar inte att respekteras.

Inte med tanke på att det finns såna som du där ute - som säkerligen skulle kasta ett patetiskt "ont öga" på mej och min dotter om du såg oss ute.

För vi håller inte i ditt huvud - för det är det enda stället du kan få din perfekta värld på.

Om jag var du skulle jag sluta klaga eller lägga mej i sängen och tjura i resten av mitt liv - för vissa saker kan man inte ändra.

Och det är väl fan tur att Du och dina likar inte kan göra det heller.

2011-04-06 @ 12:57:26
URL: http://miku-san.babyblogg.se
Postat av: nealucas

Lite hemskt är det faktiskt att du klankar ner på unga föräldrar. Jag är själv en ung mamma, jag tar dock inte åt mig utav det du skriver - då det inte stämmer.



Jag och min dotters fader är inte tillsammans längre, däremot har jag hittat en annan karl, som jag väntar mitt andra barn med. Som jag är förlovad med och som vi, när pengarna tycker så, skall gifta oss. (Då vi faktiskt fokuserar pengarna på hem och mat före "nöjen").



Abort är inte alltid ett alternativ för en ung förälder, det kan vara att det kostar för mycket (vilket vi då har tur i Sverige, där det är gratis om man är under 20 år). Sen kan det vara psykiskt. Och så vidare.

Men jag tycker du skall tänka efter på att det finns fruktansvärt många, unga personer som är flera gånger bättre än vissa äldre.

Det kan vara att någon blivit våldtagen, och inte fått reda på att denne var med barn försen det varit försent. Abort går inte att fixa hur långt in i en graviditet som helst.

Abort beviljas inte heller alltid pga att någon säger "Jag vill inte ha barn."

Det krävs ganska mycket för en abort (om man nu är långt gången). Tex. att barnet är för skadat, osv osv.



Jag kan förstå dig till en viss punkt dock, det verkar vara en stor trend nu att skaffa barn som ung. Men du skall också veta att långt ifrån alla "följer denna trend". Jag har valt att skaffa mitt andra barn (och sista) nu, i ändå rätt nära ålder med mitt första barn - för att sedan kunna fokusera på kariären utan att ta något avbrott.



Jag kan tänka mig att det du nu tycker att jag skriver, bara är svammel. Och jag kan förstå det. Men jag ber dig att inte dra alla över en och samma kant. Dessutom, barn vid tidig ålder är egentligen menat att få. För en kvinnas kropp återhämtar sig bättre, det är mindre risk för komplikationer och fel på barnet.



Biologiskt sätt är en kvinna redo för barn dagen hon får sin första mens. Men (som tur är) finns det de personer som väljer en inkomst före.

2011-04-06 @ 13:30:59
URL: http://nealucas.blogg.se/
Postat av: Anonym

FYFAN PÅ DIG! om du säger att man ska sterilisera tjejer som ska bli unga mammor, eller tvinga en flicka att göra abort, är du riktigt stöd i huvuet. och jag tycker att du som är en gammal kärring inte förtjänar att leva mycket länge till. FYSKÄMS!

2011-04-06 @ 18:02:00
Postat av: Anonym

Man svär inte åt andra! Jag kan till viss del hålla med om vad du säger, men man måste se från person till person. Alla blir mogna i olika åldrar och kan ta hand olika bra om sina barn. Det finns dock människor i 30-40 årsåldern som inte kan ta hand om barn heller. Problemet tror jag igger i att många om de är för unga lägger över ansvaret för mycket på föräldrarna vilket är fel.

2011-04-06 @ 19:12:39
Postat av: Sanna

Dig hade man minsann aldrig rest sig upp för på bussen efter dina sjuka åsikter människa, blir lite rädd när man märker att det finns sådanna som tycker som du här i vårt samhälle. Tror att ditt barnbarn fixar det kanon, men lite stöd från familjen hade ju varit fint? Blääää på dig! / stolt ung mor som lever för mitt barn och barns rättigheter!!!!

2011-05-12 @ 20:44:55
Postat av: Matilda

Herregud, det där var det sjukaste jag läst på mycket, mycket länge. Du sitter och klankar ner på ungdomar när du är minst lika respektlös själv. 16 år är en mycket ung ålder att få barn i, men det betyder inte att man inte kan ta hand om ett barn. Och det där med ditt barnbarn. Hon valde att behålla sitt barn, och det är hennes val, HENNES val. Hon kommer säkert att bli en utmärkt mamma till hennes barn. Hoppas inte att hon behöver påverkas av dina ord och kränkningar. Du säger också att du kanske blir tvungen att 'säga upp kontakten med dem' vilket jag tycker låter helt vansinnigt. Att dom väljer att säga upp kontakten med dig låter mer rimligt i det här fallet. Om du tänker som man gjorde för 50 år sen så är det upp till dig. Men då får du för fan ta och hålla dina idiotiska åsikter för dig själv. När du läser det här sitter du säkert rasande förbannad och tycker att jag borde skämmas. Fast sanningen är den att det är du som borde skämmas. Jag lämnar både namn och bloggadress för att jag står för det jag tycker. Du är en bitter och sorglig gammal kärring som drar alla över en kam utan att tänka dig för. Dina tider är över nu, dom är över. Hoppas som sagt att ditt barn och barnbarn säger upp kontakten med dig så att dom slipper dras med en bitter kärring.

2011-05-28 @ 17:14:09
URL: http://mmatildaenglund.blogg.se/
Postat av: Mattias

Hejsan Bettan.

Jag kan till viss del förstå varför och hur du tänker som du gör i dina blogginlägg och jag har många i min egna släkt som gör det med.



Många av åsikterna du har kan förklaras genom generationen du är född i eller kanske till och med var du är född. Jag tycker dock att det är synd att många, som t ex. du, väljer att leta upp fakta om saker ni tycker är hemska som enbart stödjer det NI tycker är rätt. Det finns många sidor på samma mynt så att säga och det är viktigt att ta reda och ta in all fakta man kan hitta, även om man inte riktigt håller med.



Jag själv har stora förhoppningar för den nya generationen och jag tror att det är den som kommer att se till att vi har en mer rättvis, förstående värld att leva i.



När det kommer till att fler och fler undomar har sex i tidig ålder idag kan bero på att det är inte lika tabu att faktisk prata om det i dagens samhälle. Det skryts hit och dit om vem som "legat" med vem men det som då de äldre generationerna måste se till att göra är att utbilda de unga personerna om hur sex går till och även vad som kan hända om man har det. Jag har pratat med många unga tjejer och killar och de vet knappt vad det finns för preventivmedel som finns där ute och det är fortfarande pinsamt och lite tabu att gå in och köpa kondomer, därav undomar som har samlag utan.



Det som finns att lära av ute i världen är genom porr eller film, vilket inte är bra. De vuxna måste se till att ta sig ur sina "skal" och prata med deras unga i livet om just samlag och vad som hör till det.



När du säger att du blir sårad av vad folk skriver så kan du ju tänka på vad du skriver och vad av det folk kan ta till sig av? Du skriver själv sårande saker om ungdomar, unga mammor, "fikusar" osv och om du tänker fortsätta så som får du se till att vara reda att ta smällarna som kan förlja med det. Om inte så får du se till att lära sig lite om hur världen fungerar idag och försöka förstå. Att acceptera och att förstå är nämligen helt olika saker. Du behöver inte acceptera att saker har ändrats från din tid, och att ungdomar i dina ögon är bedrövliga, men du måste förstå att det är nya generationer och att saker alltid har ändrats på det sättet. Detta är in 20 eller 60-talet längre. det 2011. saker ändras och det gäller att hänga med i svängarna.



Jag hoppas du inte tar illa upp av min länga kommentar för jag skriver den inte för att göra dig upprörd. Jag hoppas bara att du kan ta till dig den och kanske ha lite mer förstående för den yngre generationen.



Mvh

Mattias

2011-06-25 @ 20:40:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0