Ohyffsade ryttare

Nu ska jag berätta om någonting som hände igår när jag och Göran körde bil. I närheten av där vi bor finns det många stall och hästar. Detta medför självfallet att det är många som är ute och rider på sina hästar. Men någonting som irriterar mig otroligt mycket är att de (ryttare) väljer att rida på vägarna där det kör bilar! Och det verkar som att de tycker att de äger vägen. För när vi körde förbi hästen med ryttaren på i den tillåtna hastighetsbegränsning vägen hade hoppar plötsligt hästen till och får fnatt. Ryttaren blir arg och ger oss fingret. Jag har aldrig varit med om sådant ohyffs.

Att det är tillåtet att rida med hästar på en biltrafikerad väg är helt befängt enligt min mening. Om hästen inte är kapabel till de fordon som faktiskt en väg är anpassad för har den inget där att göra. Tänk om vi skulle tillåta kor springa ut längs vägarna, hur skulle det se ut då?
En annan sak jag irriterar mig på när det kommer till hästar är den kopiösa mängden avföring de gör av med, och att ryttaren bara låter det ligga kvar. Folk blir ytterst arga när hundägare inte plockar upp avföring efter sina hundar - men hästar får frikort på den fronten.

Om man nu ska envisas med att faktiskt ta ut hästarna på stora vägar som är anpassade för fordon som har en hastighet upp till åt minståne 70 km/h så borde man åt minsåne plocka upp den avföring som hästen gör av med. Tänk hur vägarna skulle se ut om bilarna gjorde av med så mycket spill. Jag är värn om att våra vägar och landskap ska vara rena och fina.
Själv tänker jag inte ta hänsyn till ryttare som är ute på vägarna härdanefter. Om de ska vara så hemskt otrevliga och peka finger åt en, då tänker jag köra förbi dem i den högsta tillåtna hastighet som är möjlig. Då kanske de lär sig att hålla sig borta från vägarna.


Kommentarer
Postat av: .

Gör du så, men då är det DITT fel om hästen får fnatt och sparkar till eran bil, då är det DU som får stå för skadorna. Står din bil parkerad och du inte ens är där och en häst får för sig att sparka på den så är det fortfarande DU som står för skadorna, sjukt men sant. Sen kan man ju vara lite förstående och kanske sakta ner lite när det är en häst på vägen, eller har tant inte tänkt på att det är dåligt med ridvägar? Håller med om att hästbajs på vägen inte är trevligt.

2011-04-12 @ 00:49:53
Postat av: Ida

Instämmer med förgående talare. Du har i lagens meningen inte ett ord att säga om detta. Lagen säger att man skall anpassa sig efter de förhållanderna som råder på vågarna, hästar är specifikt nämnda i detta.



Man har laglig rätt att rida på vägen. Då hästar lätt blir skrämda (det har ingenting med ryttaren att göra, utan hästens psyke) så det specificerat i lagen att man skall visa hänsyn, dvs inte blåsa förbi i 70 km/h. Man ska passera långsamt och lugnt.



Nästa gång detta händer hoppas jag verkligen att hästen får fnatt. Jag har sett vad det kan göra och det är inte mysigt. Det kan faktiskt sluta med dödlig utgång och ingen kommer juridiskt sätt stå på eran sida. Det är ERT FEL!



Tycker det är fantastiskt att en person som dig, som hela tiden snackar om vikten av respekt, verkar vara totalt inkapabel till att visa andra samma respekt. Kanske därför folk ger dig fingret också?



Dags för lite självrannsakan kanske? Du är ett typ exempel på någon som lider av total avsaknad av självinsikt.

2011-04-12 @ 13:31:32
Postat av: Anonym

Patetiska gamla tant... Bitterkärring och allt vad du ska kallas.



Håller med föregående talare. Don't be to stupid about this.



Attention whore typ...

2011-04-12 @ 16:00:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0